Bruksdrottningar från Gränsö, skattning och jubileumsfirande. (2015-08-11)

Janne Lindeberg har tagit fram ett mindre antal bruksdrottningar från vår vilande parningsstation på Gränsö. Drottningarna kommer att lottas ut eller på annat rättvist sätt fördelas bland intresserade medlemmar vid vår träff i bigården onsdagen den 12 augusti. (Priset är kraftigt subventionerat.)

Den 12 augusti är det även planerat att vi skall skatta samhällena i föreningsbigården på Marsbäcken. Det kan vara ett bra tillfälle att lära sig hur man effektivt borstar bort bin och förbereder inför slungning. (Machodress med linne och short rekommenderas inte! ) Tag med och använd skyddskläder för även våra snälla bin kan ogilla att bli berövade sin honung…

Från vår distriktsordförande har följande inbjudan kommit, och vi kan säkert diskutera vårt deltagande genom samåkning etc:

INBJUDAN TILL JUBILEUM

Hej på er alla i denna usla bisommar.

Här kommer nu inbjudan till Norra Kalmar distrikts 100 års jubileum som går av stapeln söndagen den 23 augusti.

Vi samlas kl 12.00 i filmsalen på Astrid Lindgrens Näs. Vi börjar med en kort historik över distriktets 100 år. Efter detta så träder vår förbundsordförande Marita Delvert till och talar om aktuellt inom förbundet samt hennes stora passion som är honung i matlagning.

Kl 14.00-14.30 är det kafferast och 14.30-15.30 ca är det guidad visning i Astrid Lindgrens trädgårdar som är under uppbyggnad. Det är 2 kapitel av 3 som är klara.

Efter detta är det fritt att ströva i trädgårdarna på egen hand tills man stänger för kvällen.

Det finns restaurang/cafeteria på platsen. Inget finns bokat utan att det är upp till var och en att äta och dricka vad man vill och själv betala för detta.

Inträdet till trädgårdarna ingår i vår bokning av filmsalen, så detta skall ni inte betala.

Vi vill gärna ha en hum om hur många som kommer, så anmäl er till mig senast onsdagen den 19 augusti.

Bosse Svensson
ordf norra Kalmar