Länkar till andra bi-sidor (2014-12-01)

Godkänd biodlare

Läs vad som gäller angående godkänd biodlare genom att följa länken: http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/165/1/

En ny rapport från Jordbruksverket:

Det handlar om att bina uppskattar vindskyddade lägen, vilket sägs öka honungsskörden och förbättra pollineringen. Intressant artikel som nu även refereras i en del dagspress. Biodling är hett även om det var svinkallt vid föreningens välbesökta upptaktsmöte på Kulbacken i går!

Bi-årets händelser: http://handbok.alternativ.nu/Djur/Biodling/Året i bigården

En fördel med sidan är att den är lätt sökbar genom att man kan klicka på de olika rubrikerna i innehållsförteckningen. (Förteckningen till höger på sidan är uppenbarligen under uppbyggnad…)

Läs mer om warré-kupan och dess principer www.warre-kupor.se

På You tube kan man hitta en hel del som handlar om biodling och inte minst om olika sätt att bedriva biodling. Sätt dig nu tillrätta och se hur en flink biodlare i Tyskland hanterar sina bin. Och om du har tyckt att det är mycket bin i luften när dina bin har svärmat så är det småpotatis i jämförelse med hur den här filmens biodlare har det. Fromma bin är nog också en fördel när man kliver omkring med uppkavlade skjortärmar och sandaler… http://youtu.be/UA5pY8hOEj4

Sveriges Biodlares Riksförbund

Bisidan Här hittar ni en sida som innehåller en hel del bra information och länkar till andra bi-relaterade hemsidor.

Trädgård & biodling är en sida som visar på samspelet mellan bi- och trädgårdsodling

Huddinge Biodlareförening Här kan du ta del av arbetet i en annan aktiv biodlarförening.

Pelarne biodlarförening Är en av våra aktiva grannföreningar, som visserligen för tillfället tycks vara kvar i året som gått…

Vena-Hultsfreds biodlarförening Här kan du titta in hos en av våra grannföreningar och se vad dom har för sig.

Kalmarbygdens biodlare är alltid värd ett besök. En aktiv förening med en aktuell hemsida. Vi kanske borde åka söderut och se hur dom har det i verkligheten också?