Warré-kupan. Kapitel tre. (2014-06-26)

Korparna kraxar…

Det verkar onekligen som om föreningens förvärvade Warré-kupa är ett utmärkt dragplåster till våra onsdagsträffar i bigården – någon räknade till närmare 20 nyfikna entusiaster.

Tyvärr dämpades entusiasmen något när vi tittade in i fönstret och kunde konstatera att den från början rätt lilla skaksvärmen, som vi befolkade kupan med, nu hade blivit ännu mindre. Ryktet flög som en löpeld över Kulbacken – bina i Warré-kupan är döda!

Ryktet var betydligt överdrivet. Vi kunde konstatera att den lilla kämpande skaran som överlevt striderna med de rövande bina hade byggt ut två barnhandsstora vaxkakor från listerna med vaxanvisning. Mellanväggarna var betydligt mindre utbyggda.

För att försäkra oss om att allt stod rätt till öppnade vi kupan och kunde snabbt konstatera att drottningen var i livet och att hon lagt en del ägg.

För att undvika en ny röveriattack fodrade vi den här gången med foderdeg, som vi rulade ut till långa maskliknande skrovmål uppe på listerna och minskade flusteröppningen till en cm med en papperstuss. Vid nästa träff bör vi eventuellt förstärka med mer bin. (Niclas har påpassligt fotat våra övningar.)

Spänd förväntan.

Rullar med foderdeg uppe på listerna. Alla var med och rullade!

Till slut rensade vi bort de döda bina på botten innan vi stängde kupan för den här veckan.